Проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів передбачено статтями 13, 18 Закону України “Про оцінку земель”. Її результати використовуються для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. При цьому, проведення повторної нормативної грошової оцінки земель населених пунктів повинне здійснюватися щонайменше один раз на 5-7 років.
Вказані роботи відносяться до заходів першочергового значення, що впливають на доходну частину місцевих бюджетів.
Проведення нормативної грошової оцінки має не тільки регуляторний характер щодо поліпшення земельних відносин, а також значний соціально-економічний аспект, оскільки за рахунок зростання надходжень від плати за землю органи місцевого самоврядування отримують додаткову можливість підвищувати соціально-економічний стан населених пунктів, сприяти виконанню регіональних програм розвитку адміністративно-територіальних одиниць, розробити механізми економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Рішення органів місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту, набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Слід зазначити, що з метою організаційного та методичного забезпечення проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, Держгеокадастром протягом тривалого часу ведеться Довідник показників нормативної грошової оцінки земель населених пунктів по всіх регіонах України, який оприлюднений на офіційному веб-сайті.