04.08.2016 року фахівці Головного управління Держгеокадастру у Луганській області взяли участь в роботі семінару – тренінгу з правової допомоги щодо питань земельних відносин. Семінар був організований для землевпорядників сільських і селищних рад, проходив у приміщенні Кремінської районної ради в рамках Проекту «Доступна та якісна правова допомога в України».
Основні питання, які були розглянуті на тренінгу, стосувалися: порядку продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах; плати за землю; видів документації із землеустрою, які частіше всього виконуються на землях сільських і селищних рад; заходів щодо надання доступу виконавчим органам місцевого самоврядування та ЦНАП до Державного земельного кадастру.
Про порядок продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах і плату за землю з інформацією для учасників заходу виступила начальник відділу ринку та оцінки земель Головного управління Ірина Кордюкова. Вона проінформувала, що відповідно до прийнятого Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів» від 18.02.2016 № 1012, відбулись значні зміни в механізмі проведення земельних торгів. Земельні торги можна розділити на два види: продаж земельної ділянки; продаж права на земельну ділянку (оренди, суперфіцію, емфітевзису). У проведені земельних торгів (аукціонів) задіяні: організатор торгів – орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки; виконавець земельних торгів – суб’єкт господарювання, який має фахівця з кваліфікаційним документом ліцитатора (аукціоніста), та повинен проводити земельні торги і підписувати протокол земельних торгів; учасник земельних торгів – покупець лота. Відповідно до Земельного кодексу України фахівець розповіла процедуру проведення земельних торгів
DSC05361З питання щодо плати за землю Ірина Кордюкова зазначила, плата за землю є важливим джерелом наповнення бюджетів різних рівнів, кошти яких використовуються для фінансування заходів щодо збереження родючості ґрунтів, виконання робіт по землеустрою, земельному кадастру, стимулювання за раціональне використання та охорону земель, подолання соціально-економічних проблем територіальними громадами. Статтею 206 ЗКУ встановлено, що використання землі в Україні є платним. Такий підхід сприяє раціональному використанню та охороні земель. Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок застосовується для визначення розміру земельного податку, орендної плати за землю, державного мита при укладанні цивільно-правових угод, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва. Через зволікання в проведенні грошової оцінки земель бюджети рад щорічно втрачають частину коштів, яка повинна надходити від плати за землю. Після проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів рівень надходжень до місцевих бюджетів як правило, збільшується на 25-30 відсотків, а в деяких населених пунктах цей показник зростає в 6-8 разів. Начальник відділу ринку та оцінки земель Головного управління надала учасникам семінару необхідну юридично обгрунтовану інформацію про оцінку землі.
DSC05357Головний спеціаліст сектору державного геодезичного нагляду Головного управління Ганна Глущенко проінформувала учасників семінару щодо видів документації із землеустрою, які частіше всього виконуються на землях сільських і селищних рад. Фахівець звернула увагу, що на території України вся документація із землеустрою готується відповідно до ст. 25 Закону України «Про землеустрій». До землевпорядної документації, яка частіше всього розробляється на територіях сільських і селищних рад відносяться: проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок; проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту; технічна документація із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок. Вона докладно розповіла про кожний із документів.
Головний спеціаліст відділу Державного земельного кадастру Ольга Полька презентувала заходи щодо надання доступу органам місцевого самоврядування та ЦНАП до Державного земельного кадастру. Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг» від 10.12.2015 №888-VIII та ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР передбачено розширення повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст в частині надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону та вирішення інших питань у галузі земельних відносин (п. 13 ст. 33 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні»). Вона звернула увагу учасників, що надання відомостей з Державного земельного кадастру у вигляді Витягу про земельну ділянку регулюється ЗУ «Про державний земельний кадастр», Постановою КМУ «Про затвердження порядку ведення Державного земельного кадастру», а доступ до надання Відомостей надається лише за умови дотримання кваліфікаційних вимог до осіб, яким надано право на надання відомостей з Державного земельного кадастру (ч.3 ст.9 ЗУ «Про Державний земельний кадастр»). Вона докладно розповіла про кваліфікаційні вимоги і про порядок надання доступу та підключення до програмного забезпечення Державного земельного кадастру.